Blog

Liczba postów: 2    Strona 1 z 1

Dodano: 18.05.2015 | 19:35

Strona internetowa szkoły to konieczność

Panie Michale, prowadził Pan niedawno pierwsze szkolenie dla administratorów szkolnych stron internetowych. Ile szkół nie posiada jeszcze swojej strony? Dla jakiego typu szkoły strona internetowa ma większy prestiż, dla podstawowej, gimnazjum czy ponadgimnazjalnej?

Według wykazu placówek, dostępnego na stronie internetowej MEN około 50% placówek posiada już adresy internetowe. Celowo używam określenia „adresy internetowe”, bowiem często nie są to strony www placówek ale wizytówki lub tylko podstawowe informacje o placówce, umieszczone na większym serwisie, np. na stronie urzędu gminy, miasta lub w bazie placówek jakiegoś obszaru.

Posiadanie strony internetowej to już nie tylko prestiż. To konieczność. Szkoła musi być tam, gdzie jej uczniowie. A gdzie są uczniowie? - w Internecie. W listopadzie 2009 roku 2,2 mln. dzieci w wieku 7-14 lat korzystało z Internetu (badanie Megapanel PBI/Gemius). Dzieci rodzą się „z myszką w ręku”. Szkolny serwis internetowy nie powinien ograniczać się do pełnienia funkcji informacyjno-promocyjnej. Powinien pełnić także rolę dydaktyczną w pracy ucznia i nauczyciela.

Dla wszystkich wymienionych typów placówek strona www ma być zatem: wizytówką, środkiem komunikowania się na płaszczyznach szkoła-uczniowie, szkoła-nauczyciele, szkoła-rodzice, miejscem prezentowania prac uczniów i dorobku szkoły, nośnikiem informacji dla kandydatów – potencjalnych uczniów i pracowników a także sponsorów i kontrahentów oraz narzędziem edukacyjnym, poprzez jej aktualizowanie, administrowanie i budowanie swoistych map Internetu dla uczniów.

Powyższy cytat pochodzący z portalu eduinfo.pl wskazuje na potrzebę wykorzystywania Internetu przez szkoły i placówki oświatowe jako szeroko rozumianego narzędzia komunikacji. Prawdą jest, że strona internetowa szkoły powinna być czymś więcej niż wizytówką. Powinna ona "żyć" tzn. prezentować zawsze aktualne informacje, być adresowana do całej społeczności szkolnej(uczniów, rodziców, nauczycieli). Powinna pozwalać na dwukierunkowy przepływ informacji w relacjach uczeń-szkoła, nauczyciel-szkoła, rodzic-szkoła. powinna także, co jest kwestią najtrudniejszą, wspierać działalność edukacyjną szkoły.

Tworzenie w pełni funkcjonalnej i posiadającej wymienione wyżej cechy strony internetowej od podstaw byłoby zadaniem żmudnym i dla wielu niełatwym. Najlepiej sięgnąć po gotowe rozwiązania np. systemy zrządzania treścią (CMS) pozwalające na pełną kontrolę formy i treści serwisu. Aktualnie można spotkać wiele ofert stron internetowych dla szkół i placówek oświatowych o bardzo zróżnicowanych możliwościach i cenach.

W OODN zostały opracowane szablony stron internetowych dla szkół i przedszkoli, które w wersji podstawowej są dostępne (nieodpłatnie) po uzgodnieniu telefonicznym lub mailowym. Posiadają one panel administracyjny pozwalający na zarządzanie treścią strony (dodawanie, edycję, kasowanie). Szablony te pozwalają na publikowanie aktualności, komunikatów, galerii, planów lekcji itp. Pozwalają na przesyłanie wiadomości przez użytkowników strony. Szablony te są rozbudowywane o nowe funkcje w zakresie przepływu informacji pomiędzy użytkownikami i wspierania zadań edukacyjnych (e-learning).

   Strona 1 z 1

Pajacyk - Polska Akcja Humanitarna
grudzień 2017
NPnWtŚrCzPtSo
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31