Tęsknota za lepszą edukacją to jeden z najważniejszych problemów dla współczesnego społeczeństwa. Zauważalna jest coraz większa asymetria między tymi, którzy mają dostęp do wysokiej jakości edukacji, a tymi, którzy mają ograniczone zasoby – zarówno fizyczne, jak i finansowe – aby uczestniczyć w szerszej reformie w celu poprawy. Dotyczy to bardzo szczególnie słabszych warstw społecznych, które często nie mają możliwości sprostanie wymogom edukacyjnym stawianym przez współczesne ośrodki edukacyjne.
Aby ulepszyć system edukacji należy przede wszystkim skupić się na uczniach. Przede wszystkim edukacja powinna pozostawiać miejsce na odkrywanie nowych rzeczy i rozbudzanie poczucia ciekawości. Wybieranie lekcji programowanych powinno pozostawić miejsce na kreatywność uczniów i pozwolić im samodzielnie dokonywać wyborów. Uczniowie powinni być także zachęcani do poszerzania swojej wiedzy poprzez dodatkowe zajęcia i źródła informacji. Lekcje powinny być bardziej interaktywne, a nauczyciele powinni się skoncentrować na treściach umożliwiających dialog, aby ich słuchacze mogli odnosić się do tego, co usłyszeli i lepiej rozumieli ważne pojęcia w nauce.
Dążenie do poprawy edukacji oznacza również wprowadzenie innowacji technologicznych do środowiska szkolnego. Wprowadzenie technologii może być bardzo pomocne do ładowania interaktywnych materiałów edukacyjnych oraz zapewnia wsparcie dla zmotywowanego i przyciagajacego uczniow oraz doroslych. Technologia ma także swoje ograniczenia, ale oferuje możliwości doskonalenia edukacji poprzez pełniejszy kontakt między nauczycielami a ich uczniami.
Tęsknimy za lepszą edukacją w naszych szkołach i przedszkolach. W ostatnich latach debata na temat polepszenia jakości edukacji nabrała rozmachu, gdyż staje się jasne, że obecny system ma swoje wady. Prawdopodobnie prawie każdy nauczyciel i uczeń miałby do powiedzenia na ten temat.
Jednym z głównych problemów jest brak wolności i innowacyjności w oświacie. Obecny system akademicki narzuca sztywne kryteria, co powoduje, że uczniowie nie są w stanie się rozwinąć. Ponadto brakuje dodatkowych możliwości rozwoju dla uczniów. System ten zmusza również nauczycieli do trzymania się programu narzuconego przez MEN, uniemożliwiając tym samym swobodne prowadzenie zajęć.
Aby zmienić obecny system edukacji konieczna jest głęboka reforma oświaty, która bardziej skupi się na potrzebach ucznia i nastawiona będzie na rozwój indywidualny oraz innowacyjność. Powinno to być poprzedzone szerokimi badaniami dotyczącymi tego, czego ludzie potrzebują od systemu edukacji i przesłanie ich do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Dokonanie takich zmian wymaga dużego wysiłku i tworzenia nowych struktur szkolnych opartych na idei innowacyjności oraz swobody twórczości dla nauczycieli i uczniów.
O statecznie dobrej edukacji możemy tylko pomarzyć bez solidnego kroku w kierunku jej wprowadzenia. Mamy jednak duże nadzieje, że aktualny ruch w obronie praw uczniów skutecznie przekona nasze opiniotwórcze oraz polityczne elity, by starania te okazały się skuteczne.
Tęsknota za lepszym systemem edukacji jest coraz większa. Dotyczy to nie tylko rodziców, ale i uczniów, którzy odczuwają, że obecny system szkolny nie spełnia ich potrzeb. Można powiedzieć, że problem jest już na porządku dziennym – a więc jak go rozwiązać?
Pierwszym ruchem powinna być zmiana sposobu myślenia na temat edukacji. Edukacja powinna być skoncentrowana na uczeniu się i rozwijaniu zdolności i doświadczenia uczniów, a nie tylko na odpytywaniu ich o materiał zaprezentowany w szkole. Konieczne są programy edukacyjne, które dopasują się do poziomu i umiejętności dziecka oraz pozwolą im w pełni wykorzystać swoje potencjały. Rodzice i nauczyciele powinni także uczyć dzieci logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Oprócz tego programy edukacyjne powinny przekazywać wartości takie jak krytycyzm i kreatywne myślenie.
Kolejną ważną rzeczą jest bardziej elastyczne podejście do szkolnictwa. Oznacza to stworzenie środowiska sprzyjającego wszelkim stylom uczenia się i tworzenia programów edukacyjnych, które dopasowują się do potrzeb indywidualnych uczniów. Kuratoria edukacyjne powinny również rozważyć możliwość odpowiednio dużego wsparcia dla rodzin i szeroko pojmowanej promocji edukacji w społeczeństwach lokalnych.